2021-2030. Чи літатимуть українські міста? А Європа літатиме
Не знаю, як ви, а я узяв би собі цей концептуальний безпілотний літаючий електромобіль “Audi Pop.Up Next”, який може рухатися як землею, так і повітрям.
Спільними зусиллями солідну чоловічу іграшку розробили німецький автовиробник “Audi AG”, французький аерокосмічний гігант “Airbus” та італійське дизайнерське бюро “ItalDesign-Giugiaro S.p.A”. Вперше новинку показали на Женевському автосалоні в 2018 р. Дехто розкатав губу, а вони – анічичирк.
Тим часом президент “ItalDesign” та член правління корпорації “Audi AG” із питань пошуку та інформаційних технологій Бернд Мартенс (Bernd Martens) надихає надією:
- Літаючі таксі вже в дорозі до нас. Ми в “Audi” в цьому глибоко переконані.
Щоправда, “Audi Pop.Up Next” – це така собі високотехнологічна складанка на кшталт… кубиків “Lego”. Апарат модульно комплектують: автономний електромобіль, що представляє собою змінний двомісний корпус, розроблений “ItalDesign” та “Audi”, й колісну платформу. Коли власнику цяцьки потрібно, він викликає авіамодуль із чотирма гвинтами, розроблений “Airbus”, той приземляється і стикується з кабіною, ніби вдягаючись на автокапсулу.
Доки нова конструкція (авіамодуль+кабіна) чітко не зафіксується, політ до пункту призначення не розпочинається. Неймовірно, але водій може автономно керувати під’єднанням автомобільної кабіни до аеромодуля, коригуючи стиковку – через дотик, голосові команди, вираз обличчя та напрям погляду: сенсори все належним чином опрацюють та виконають.
Це, так би мовити, увертюра. Тематичний заспів про перехідний концепт-кар. Проте ми з вами вже встигли пересвідчитися, що майбутнє неймовірніше за наші уявлення про нього. І мав рацію американський письменник та філософ Річард Бах:
- Політ ідей – така ж реальність, як вітер, як політ птаха.
ЩОБ БЕЗПІЛОТНИКИ НЕ ЗАСТРЯГАЛИ В КОРКАХ
Риторичним видається запитання: чи потрібні нам більш розумні міста, де ми по три години на добу не стирчатимемо у корках, де документ із мокрою печаткою кур’єр доставляє за 15 хвилин, де замовлена гаряча їжа сама залітає у вікно? Це – не сон Іванка-дурника, який лежить на печі, колупаючи стінку, це – реальність, що стукає і в українські двері.
Адже глобальний проєкт Євросоюзу – AMU-LED (Air mobility urban – Large experimental demonstrations, тобто, Міський повітряний транспорт – Великі експериментальні демонстрації, скорочено – МПТ ВЕД) на повному серйозі прагне у найближчому майбутньому інтегрувати всі види безпілотників у міське середовище (інша назва – U-space), аби зробити гігантський крок до розумних і більш зручних для городян міст.
Йдеться про справжню революцію у міській повітряній мобільності (urban air mobility, UAM), що обіймає нові концепції логістичних операцій, бізнес-кейси, діючі нормативні акти, залучаючи до програми МПТ ВЕД – як зацікавлені сторони, так і кінцевих користувачів. Разом із тим, новий сегмент багатомільярдного ринку повинен бути захищеним юридично, виписаним у деталях; він має логічно самовдосконалюватися, структуруватися та індустріально розвиватися, залишаючись стабільним та сумісним у рамках U-space.
Проєкт охоплює різні комерційні напрямки, рахуючи пасажирські перевезення, повітряні таксі, логістику вантажів, поліцейський нагляд, санітарний контроль та підтримку аварійних служб. На 2022 р. офіційно заплановані пілотні старти МАМ ВЕД у трьох європейських країнах: Іспанії, Великобританії та Нідерландах.
- (Тук-тук-тук…) Добридень, я – ваше Майбутнє.
МЕНІ У НЕБО У СПРАВАХ ПОТРІБНО!
Повітряні таксі, безпілотні бандеролі, аеропосилки, небесна підтримка надзвичайників – це реальність, що стрімко наближається. Три європейські країни, які мають стати експериментальними полігонами, самі визначили найбільш доречні майданчики для стартапів. Це Сантьяго-де-Компостела – в Іспанії, Кренфілд – у Великобританії, Амстердам та Роттердам – у Нідерландах.
До реалізації амбітного проєкту “H2020” Європейського Союзу, для здійснення якого було засновано спільне підприємство “SESAR” (“Single European Sky ATM Research Joint Undertaking”; Угода про надання гранту №101017702), залучені 17 компаній та установ Старого та Нового світів.
Координує діяльність “H2020” іспанський гігант ІТ-технологій “Еveris Spain S.L.U”, що відбирає, впроваджує та оптимізує найкращі технологічні та бізнес-рішення для прискорення процесу цифрової трансформації.
До консорціуму ввійшли дуже відомі у транспортному секторі та високотехнологічні агенти: “Airbus”, “AirHub”, “Altitude Angel”, “ANRA Technologies”, “Boeing Research & Technology-Europe”, “FADA-CATEC”, “Cranfield University”, “EHang”, “ENAIRE”, “Gemeente Amsterdam”, “INECO”, “ITG”, “Jeppesen”, “NLR”, “Space53” та “Tecnalia”.
Чи не найпершим із європейців запросив у небо співплемінників італійський художник, учений, винахідник Леонардо да Вінчі (Leonardo di ser Piero da Vinci; 1452-1519), коли напророкував:
- Одного разу відчувши смак польоту, ви ходитимете по землі, вдивляючись у небо, бо, побувавши там бодай раз, ви назавжди збережете бажання туди повертатися.
КОЖЕН ІЗ РЕАЛЬНИХ БЕЗПІЛОТНИКІВ УЖЕ НАЛІТАВ 100 ГОДИН
У рамках проєкту AMU-LED ніяких креслень чи 3D-моделей!
Розглядаються реально збудовані безпілотники, що над містами налітали більш як 100 годин. А ось їхнє застосування може бути різне: повітряні таксі, вантажні перевезення, логістика товарів, медична допомога, інспекція міської інфраструктури, поліцейське патрулювання, підтримки аварійних служб.
Та й вимоги для учасників проєкту висуваються життєво важливі: скажімо, знезаражування доріг, санепідеміологічне патрулювання, оптимальне за маршрутами перевезення людей та вантажів, час та відстань поїздки, маневреність і габарити, скорочення забруднення повітря, зменшення кількості ДТП.
Завдяки даним, отриманим під час різноманітних тестів, AMU-LED надасть безцінну інформацію таким регуляторним органам, як, скажімо, Європейське агентство із безпеки польотів (European Union Aviation Safety Agency, EASA). Врешті-решт, мета глобальної програми полягає у практичній розробці та встановленні чітких законів і норм у галузі U-space.
Глобальний проєкт Євросоюзу “H2020” через СП “SESAR” має на меті забезпечити модернізацію управління повітряним рухом у Європі, де міська повітряна мобільність є ключовим елементом. Це вимагає нових концепцій та норм для проєктування, структурування та промислового забезпечення стійкої й сумісної системи. Всебічну і багатопрофільну команду професіоналів МАМ ВЕД складають експерти у галузі повітряного руху, моделювання та експлуатації безпілотників, науково-дослідні технологічні центри, законодавці, експерти з випробувань, демонстранти.
ЯК ЦЕ ЗАХОПЛИВО – ПОДІБНО ДО СВЯТОГО ДУХА ШИРЯТИ НАД МІСТАМИ
Підступимося до яскравих фактів. Пандемія мине, коронавірус ми здолаємо, а чим у 2022-му заманюватимемо в Україну туристів? Киянам, безперечно, знадобиться такий досвід. Наприклад, аеронавігаційне управління Іспанії “Enaire” оголосило про плани розпочати в 2022 р. використання аеротаксі в Барселоні та Сантьяго-де-Компостела. Адже захопливо для мандрівників із неба – над юрбою, подібно до Святого Духа, ширяти над містами, роздивляючись перлини архітектури, цікаві квартали і цілі райони. Ціна питання? Подорож до 15 км – €250.
Як заявив генеральний директор “Enaire” Анхель Луїс Аріас (Ángel Luis Arias) на онлайн-конференції:
- Нам потрібно перенести міську мобільність у третій вимір: повітряний простір. І слід це зробити якомога ефективніше. Як публічна компанія Міністерства транспорту, мобільності та міського розвитку (Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana), “Enaire” виконає свої обов’язки і допомагатиме приватним фірмам або державним інституціям, зацікавленим у тому, щоб Іспанія позиціонувала себе в авангарді розвитку та функціонування нового сектору – U-space.
Звісно, у тій царині іспанці не стануть ні Колумбами, ні Магелланами. Пасажирські безпілотники вже успішно літають п’ять останніх років. Маю на увазі такі компанії, як китайська “Ehang” та німецький авіа-стартап “Volocopter”.
ТАКА САМА КОМФОРТНА, ЯК ПОЇЗДКА АВТОБАНОМ
У липні минулого року іспанська компанія “Tecnalia” представила прототип безпілотного повітряного таксі на одну особу. Апарат вертикального злету та посадки (Vertical Take-Off and Landing, VTOL) здатен перевозити людину (або: вантаж) вагою до 150 кг. Він має крейсерську висоту 300 метрів і розвиває швидкість 90 км/год, тобто долає відстань до 15 км за 15 хвилин. Ну, це з Хрещатика на Харківський масив, без будь яких корків. Просто краса!
Рух забезпечують чотири комплекти гвинтів, що живляться від електродвигунів, розташованих по чотирьох кутах безпілотника. Кожен гребний гвинт має власний двигун; тобто, загалом 16 гребних гвинтів та 16 електродвигунів. Оскільки кожним набором можна керувати незалежно, вони забезпечують аеротаксі стабільність, ефективність, точність та керованість. Міська подорож повітрям стає такою ж комфортною, як поїздка автобаном.
Компанія “Tecnalia” планує, що їхній безпілотник взаємодіятиме з мобільними телефонами, матиме простору кабіну та даруватиме міському мандрівникові високотехнологічний досвід; навіть можливість легко входити і виходити пасажирові із задньої частини апарата. А ще іспанський розробник стверджує, що в разі потреби здатен швидко створити безпілотник, який збільшить вантажопідйомність до чотирьох пасажирів та літатиме зі швидкістю 190 км/год.
ПОЛІТ НАД ВУЛИЦЯМИ ЗАРАДИ ЗАДОВОЛЕННЯ
На тлі іспанської компанії “Tecnalia” прима-балериною виглядає корпорація “Airbus”. Ідея компактного аеротаксі виникла в інженерів підрозділу “Airbus Helicopters SAS” ще в 2015 р. У повітря мрію підняло бажання перетворити міські поїздки на стійке задоволення. Робота в хед-офісі, розташованому в аеропорті “Marseille Provence Airport” у французькому містечку Маріньян, що неподалік від Марселя, – розпочалась із переосмислення традиційної архітектури літаків, а закінчилася створенням… мультироторної конструкції на основі електродвигунів.
Так народився міський безпілотник “CityAirbus”, який на сьогодні налітав не сто годин, а від 3 травня 2019 р. здійснив понад 100 (!!!) випробувальних польотів, що довело аеродинамічну конфігурацію повномасштабного прототипу до ідеалу.
31 серпня 2020 р. експериментальна модель електричного апарату опинилась у передмісті Манхінг баварського міста Інгольштадт, де демонструвалася… офіційним особам уряду ФРН.
ГЕЛІКОПТЕРИ ЯК ШАТТЛ-АВТОБУСИ
Ось подивіться технічний паспорт новинки. “CityAirbus” вміщує чотирьох пасажирів загальною вагою до 250 кг, що ідеально для повітряних польотів над містом.
Розміри міського безпілотника – 8 м на 8 м; вага – 2200 кг… Апарат з вертикальним зльотом і посадкою (eVTOL) має мультикоптерну конфігурацію, оснащену чотирма канальними високопідйомними силовими установками. Вісім гребних гвинтів рухають вісім автономних електродвигунів “Siemens SP200D” потужністю 100 КВт із швидкістю 950 об/хв, що забезпечує низький акустичний слід. Крейсерська швидкість – 120 км/год на фіксованих маршрутах з автономністю до 15 хвилин.
Утім, аерокосмічний гігант “Airbus” не був би світовим флагманом, якби окрім “CityAirbus” не запропонував цілу лінійку новинок. Ідеться про те, що на новий ринок безпілотників у міському середовищі можуть бути виведені (і – виводяться) інші апарати.
Насправді, ніяких несподіваних проривів не відбувається, а “CityAirbus” логічно продовжує попередні ініціативи концерну у галузі AMU (Міський повітряний транспорт): безпілотник “Skyways” діловито доставляє кореспонденцію та пакети у студмістечку Університету Сінгапура (University Оf Singapore), одномісний електричний гелікоптер “Airbus A³ Vahana”, реалізований спільно з інженерами з Силіконової долини, безпілотник VTOL (апарат вертикального злету та посадки), мобільний додаток “A³ Voom” для спільного бронювання і використання вертольота “Airbus A³ Vahana” в якості… міського шатла.
…І ЦЯ ЕПІДЕМІЯ ТАКОЖ СПАЛАХНУЛА У КИТАЇ
На завершення короткого огляду новинок U-space – кілька слів про стартапи: китайське аеротаксі “Ehang 184” та німецький двомісний “Volocopter V2X”. Впровадження останнього фінансово підтримує американський ІТ-гігант “Intel”; та 18-гвинтова модель уже сумлінно служить муніципальній владі, контролюючи у Сінгапурі дотримання карантинних заходів щодо поширення COVID-19.
Китайська компанія “EHang” (亿航; “EHang Intelligent Technology Co. Ltd”) знаходиться в Гуанчжоу, провінція Гуандун. Від 2014 р. вона конструює та виготовляє безпілотники й пасажирські літаки, що в КНР використовуються в кінематографії й фотографії, а також задля поліцейського патрулювання, підтримки аварійних служб, оглядових місій та допомоги надзвичайникам.
У січні 2016 р. на Виставці побутової електроніки (Consumer Electronics Show) в Лас-Вегасі, Невада, фірма представила перший у світі безпілотник “Ehang 184”, здатний перевозити пасажирів. Тоді більшість оглядачів зневажливо пореготали, бо вважали експонат… PR-кроком.
НЕБЕСНЕ ФЛАМЕНКО З КИТАЙСЬКИМ АКЦЕНТОМ
У листопаді 2018 р. компанія із Гуанчжоу уклала угоду з французьким Ліоном, де відкрився спільний дослідницький аероцентр. Згодом компанія “EHang” підписала договір про співпрацю з австрійською аерокосмічною групою “FACC AG” щодо подальшого розвитку, сертифікації та виробництва китайських безпілотників у Західній Європі.
18 березня 2020 р. азіатський виробник створив стратегічне партнерство із муніципалітетом іспанського міста Лірія, провінція Валенсія – на розробку концепції та впровадження міського повітряного транспорту для потреб розвитку туризму й логістики товарів. Китайська компанія “EHang” плідно співпрацює з Іспанським агентством авіаційної безпеки та охорони (Agencia Estatal de Seguridad Aérea), а Лірія стала другим іспанським містом, із яким фірма із КНР уклала угоду.
І коротко – про сам пасажирський безпілотник “Ehang 184”. Виробник стверджує, що перевозити пасажирів він почав у 2015 р. та здійснив 40 польотів, перш ніж 6 лютого 2018 р. було оприлюднене відео. За три останні роки проведено понад 1000 випробувальних польотів, рахуючи деякі “жорсткі” з манекенами, під штормовим вітром, за слабкої видимості та вночі на висоті 300 м.
Загальні характеристики “Ehang 184”: екіпаж – автопілот; місткість – 1 пасажир; розміри – 3,86 м х 1,44 м; розмах лопатів – 5,5 м; висота – 1,44 м; пропелери – вісім гребних гвинтів, 2-лопатевих фіксованого кроку на чотирьох плечах; швидкість – 130 км/год; дальність – 16 км; повітряна стеля: 500 м. До липня 2018 р. було побудовано 30-40 моделей аеротаксі.
ГРОШІ НА ВІТЕР – АЕРОТАКСІ В НЕБО
У серпні 2019 р. глобальна логістична компанія “DSV Panalpina”, що працює у 70 країнах світу, почала експлуатувати футуристичні вантажні безпілотники “Ehang 184”, спільно розроблені компанією “EHang” та аерокосмічною групою “FACC AG”. Як пішов бізнес? До кінця 2020 р. “FACC AG” продукувала в Лінці для потреб Старого Світу мінімум 300 китайських літальних апаратів.
Чому стався такий індустріальний стрибок, одразу – удесятеро? Перспективи міського повітряного транспорту більшість футурологів визначають як “багатообіцяючі”. Зважаючи та те, що у світі міське населення продовжує стрімко зростати, прогнозується: до 2050 р. в мегаполісах мешкатиме 5,2 млрд людей, що на 1 млрд більше, ніж сьогодні.
Тобто за 30 років частка містян складатиме 68 відсотків світового населення. Це, у свою чергу, значить, що на землі народ щодня зазнаватиме жахливої тисняви з огляду на дорожні корки та перевантаження транспортних магістралей.
Піднятися вертикально у повітря й полетіти на роботу – це може стати наріжним каменем та стійким рішенням для створення у розумному місті стійкої транспортної інфраструктури. Згідно з доповіддю “Aerospace & Defense Radar”, підготовленою німецькою консалтинговою фірмою “Roland Berger Strategy Consultants”, очікується, що до 2030 р. попит на безпілотники – пасажирські та вантажні – складе €32 млрд.
Все може трапитися, як із вакциною: мовляв, ще є час.
А потім – з дуба впасти: чому ми у хвості черги за аеротаксі?
Офіційних осіб прошу: хоча б погортайте, які 20 реальних моделей міських безпілотників пропонуються на світовому ринку.
Порядок цифр? $250-300 тис.
“МЕСА” БУДЕ ЗАПАКОВАНА НЕБЕСНИМИ ТАКСІ
Грошей немає, капітане Очевидність?
Ось, будь ласка, найсвіжіша новина:
- Фінансово підтриманий автоконцерном “Fiat” (“Fabbrica Italiana Automobili Torino”) виробник електричного авіатаксі “Archer eVTOL” зібрав від інвесторів, рахуючи італо-франко-американський автомобільний гігант “Stellantis N.V.”, $1,1 млрд.
Мета? Не пізніше цього року запустити… власний міський безпілотник.
Діють зарубіжні підприємці з розмахом, на рівні консорціуму, куди ввійшли “Exor”, “Baron Capital Group”, “Federated Hermes Kaufmann Funds”, “Mubadala Capital”, “Putnam Investments”, “Access Industries”. Кожен – опікується своїм напрямком. Наприклад, дочірнє підприємство “Stellantis Fiat-Chrysler Automobiles” забезпечує композитне виробництво та підтримку промислового ланцюга поставок, тоді як американський авіаперевізник “United Airlines” уже уклав угоду на $1,5 млрд – на майбутнє використання своїми регіональними авіалініями “Mesa Airlines” нового покоління міських авіатаксі.
Як результат, за кілька днів Нью-Йоркська фондова біржа мовчки засвідчила інвестиційну привабливість нового інтегрального проєкту, оцінивши “Archer Aviation”, що збиратиметься, до речі, в США, – у $3,8 млрд.
Олександр Рудяченко
Використані джерела: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Інфографіка з цієї теми: Аеротаксі “Audi Pop.Up Next”. Основні характеристики