Революція сучасного бою: безпілотні гвинтокрили, винищувачі та кораблі
25-28 жовтня в Стамбульському виставковому центрі відбулася міжнародна оборонна виставка SAHA EXPO 2022. Цього року в ній взяли участь близько тисячі компаній з більш ніж пів сотні країн. Три чверті представлених компаній – турецькі, стенди яких наочно демонструють, що країна має великі сподівання на безпілотні технології, активно їх розробляє та запускає у виробництво. По виставковим залам “гуляли” робопси, можна було піднятися на безпілотний катер, оцінити розміри та характеристики безпілотного гвинтокрила, доторкнутися до Bayraktar TB2 і побачити малий БПЛА вертикального злету та посадки компанії Baykar.
BAYKAR – ЛІДЕР НА РИНКУ БЕЗПІЛОТНИКІВ
Найвідомішою турецькою компанією з виробництва безпілотних літальних апаратів є Baykar, яка виступила співорганізатором SAHA EXPO 2022 разом з Міноборони, Мінпромом та директоратом оборонної промисловості Туреччини. Baykar мала на виставці два стенди. Біля одного з них розміщувався стенд українських компаній асоціації «Укравіапром», зокрема АТ «Мотор Січ», АТ «ФЕД», ДП «Івченко-Прогрес» та компаній «Електрон», «Радіонікс». Місце обране не випадково – Baykar співпрацює з українськими виробниками двигунів, оснащуючи ними свої безпілотники.
На другому стенді Baykar виставили відомі загалу бойові безпілотники Bayraktar TB2, Akıncı та безпілотний літальний апарат вертикального зльоту. Останній – це мінітактичний літальний апарат класу БПЛА, здатний здійснювати спостереження та розвідувальні місії. Цей невеликий безпілотник працює на електродвигуні, має розмах крил 5 метрів, може перебувати в повітрі 12 годин. Максимальна висота польоту 4,6 км, максимальна швидкість – 146 км/год.
Цього року виставку SAHA EXPO 2022 відвідав міністр оборони Великої Британії Бен Воллеc. Після його візиту на стенд компанії Baykar турецькі ЗМІ заговорили про те, що Лондон зацікавлений у придбанні байрактарів, які показали свою ефективність в умовах бойових дій, зокрема в Україні.
Водночас польська армія вже отримала перший комплекс Bayraktar із шести безпілотників. Як зазначили у Варшаві, БПЛА замовили ще до початку повномасштабного вторгнення росії в Україну, а успішне використання Україною цих безпілотників показує їх ефективність і потребу мати у своїй армії.
Виробники байрактарів не зупиняються на шляху вдосконалення – незабаром вони можуть допомогти Україні в боротьбі з іранськими дронами. Вже тривають перші випробування БПЛА Bayraktar TB2 і Akıncı, озброєних ракетами «повітря-повітря», причому не лише для ураження безпілотників, але й ворожих літаків. Будівництво заводу з виробництва безпілотників в Україні планують завершити за два роки.
Наступного року свій перший політ здійснить безпілотний винищувач Kızılelma. Як переконані у компанії Baykar, безпілотний винищувач Kızılelma та ударні безпілотники Bayraktar TB3, які будуть розміщуватися на кораблях, зроблять революцію у бойових діях сучасності.
БПЛА-ГЕЛІКОПТЕР ТА БЕЗПІЛОТНИК TITRA
Компанія Titra Technology вперше представлена на SAHA EXPO 2022 у Стамбулі безпілотник Deli з боєголовкою великого радіусу ураження. Час розгортання системи та готовність до запуску вручну чи з катапульти – 15 хв. Крейсерська швидкість 80 км/год., максимальна – 180 км/год. Максимальна висота польоту – 3500 метрів, оперативна висота – 150-500 метрів. БПЛА Deli може залишатися в повітрі 75 хвилин, долати до 85 кілометрів та нести боєголовку близько 3,1 кг. Випробування цього дрону наближається до завершення, поставити його на озброєння ЗС Туреччини планують уже до кінця цього року.
У Titra Teknoloji є ще одна безпілотна розробка – вертоліт Alpin. Його можна використовувати як у військових, так і в цивільних операціях із логістики. Alpin здатний здійснювати польоти в різних за кліматичними умовами регіонах, може злітати і приземлятися вертикально, тому не потребує злітної смуги. У складних географічних умовах може залишити вантаж за допомогою лебідки чи гака без посадки на землю. Також може здійснювати спостереження за допомогою вбудованої камери. БПЛА-гелікоптер Alpin працює на бензині, підіймається на висоту 6,4 км та може перебувати в повітрі до 9 годин.
ЦИФРОВІ ВІЙСЬКА HAVELSAN
Ще один провідний представник турецької “оборонки”, компанія Havelsan, представив на виставці свої цифрові війська: безпілотний літальний апарат BAHA, безпілотні наземні транспортні засоби Barkan та Kapgan, бойовий безпілотний корабель Sancar. Це перша турецька компанія, яка розробила сімейство БПЛА для дій на землі, у повітрі та на морі, які можуть управлятися з одного центру.
БПЛА BAHA, призначений для розвідки, спостереження та інших завдань, нині проходить льотні випробування. Його максимальна злітна вага – 30 кг, вантажопідйомність – 5 кг. Має дві версії – з електронним та з паливним двигуном. Відповідно перебування в повітрі – 2 та 6 годин. Зліт та посадка – вертикальні, радіус дії – 80 км.
Одна з важливих особливостей цього БПЛА є те, що він зможе виконувати польоти при низьких температурах та в умовах опадів. Також цей безпілотник може діяти спільно з іншими такими ж, здійснюючи польоти роєм.
Безпілотний наземний транспортний засіб (БНТЗ) Barkan, який вже є на озброєнні турецької армії, був розроблений для перевезення або буксирування вантажів, забезпечення захисту та розвідки. БНТЗ має дистанційне керування, вміє самостійно планувати маршрут руху, уникаючи перешкод, може здійснювати автономне патрулювання, виявляти об’єкти, що рухаються. Завдяки штучному інтелекту може стежити за напрямком руху як особового складу, так й наземних безпілотників. Це повністю електрична силова система з тривалістю роботи 8 год. Barkan розвиває швидкість 12 км/год. та озброєний 7,62 мм кулеметом. Також має роботизовану руку для знешкодження бомб, може діяти як вдень, так і вночі.
Бойовий безпілотний корабель Sancar, ще один представник “цифрового війська” Havelsan, розроблений та збудований у співпраці з Yonca-Onuk Shipyard, було спущено на воду на початку червня цього року. Цей безпілотний катер призначений для захисту військово-морських баз та портів, операцій з порятунку, розвідки, спостереження, патрулювання, надводної війни, протимінних заходів. Безпілотний Sancar довжиною 12,73 та шириною 3,3 метра, може розвивати швидкість більше 40 вузлів (74 км/год.). На виставці представили його макет.
Також Havelsan вперше продемонструвала важкий БНТЗ Kapgan, який є першою в Туреччині системою озброєння калібру 30×113 міліметрів із ефективним радіусом дії 2 км проти наземних і повітряних цілей. При вазі близько 2 тонн, він має високу маневреність, високі експлуатаційні можливості за будь-яких погодних умов, рельєфу та видимості. Kapgan також може перевозити вантажі, здійснювати автономне патрулювання, планувати та аналізувати маршрут руху, повертатися на базу в разі втрати зв’язку, має захист від РЕБ.
БЕЗПІЛОТНА СІМ’Я ASELSAN
Свою безпілотну сім’ю створив ще один флагман оборонної промисловості Туреччини – компанія Aselsan. У це сімейство входять мікро-БПЛА Saka-1 та Saka-2, БПЛА-мінігелікоптер Arı-1T, БПЛ-катер Mir та інші розробки, зокрема повітряні кулі системи спостереження Karagöz.
З безпілотників на SAHA EXPO компанія, зокрема, представила безпілотний катер Mir та БНТЗ Aslan.
У відвідувачів була можливість піднятися на борт катера Mir, який червні цього року брав участь у маневрах безпілотних морських суден.
На катері встановлено електрооптичну систему спостереження (розробки Aselsan), новітні системи навігації та озброєння, також незабаром катер обладнають системою протидії безпілотникам.
Максимальна швидкість руху безпілотного катера Mir – 74 км/год., запас ходу понад 600 морських миль, може виконувати завдання без дозаправки протягом 4 днів.
Безпілотний наземний транспортний засіб Aslan, розроблений компанією Aselsan, є схожим за функціями та конкурує з БНТЗ Barkan від Havelsan. Особливість Aslan в тому, що він може підніматися сходами з нахилом 60%, перетинати широкі траншеї та спускатися з крутих схилів. Має можливості 3D-картографії, проходження перешкод за допомогою спеціальних датчиків та радарів, ураження цілей. Його вага близько 700 кг, максимальна швидкість руху – 10 км/год. Працює на електродвигуні, запас роботи на одному заряді – більше 4 годин залежно від завдання.
РОБОТИ-СОБАКИ SARBOT ТА VISION 60
Робопси, які розгулювали виставковими павільйонами, привернули особливу увагу відвідувачів.
Роботизована система зброї або “озброєний робот” Sarbot, розроблена турецькою компанією Sarsılmaz, здатна виконувати завдання в будь-якому середовищі та за будь-яких погодних умов. Робопес Sarbot може нести на собі зброю різної форми, розмірів та ваги до 12 кг (найближчими роками планують збільшити цю цифру до 20 кг). Нинішній радіус ураження зі стрілецької зброї – 1 км. Запасу заряду вистачає на більше години безперервної роботи. Ціна такого озброєного робота-пса стартує від 250 тисяч доларів США. Їх можна використовувати не лише в бою для ураження противника, а й в умовах стихійних лих (варіант без зброї, для пошуку) та охороні приватних об’єктів.
Серійне виробництво роботів Sarbot, які по формі, за поведінкою та рухами нагадують собак, почнеться у 2023 році, тоді ж планують передати перші зразки на озброєння ЗС Туреччини.
Ще один робопес, представлений на виставці, – Ghost Robotics Vision 60 компанії Volt Teknoloji, вважається одним із найдосконаліших роботів-собак у світі. Його вантажопідйомність 12 кілограмів, швидкість руху 0,9 м/с. Цей робопес може бігати зі швидкістю 1,2 м/с. Тривалість руху без підзарядки – 2 години 45 хвилин, у режимі очікування працює 22 години і повністю заряджається за 2 години. Продажна ціна цього робота також від чверті млн доларів.
У компанії Volt Teknoloji вказують на те, що їхній робопес здатен замінити солдата в бою, а його конфігурацію (камери, детектори, зброя, тощо) можна обирати у відповідності до завдань та потреб. А ще Ghost Robotics Vision 60 вміє лягати на землю, перевертатися та знову вставати.
Це далеко не всі безпілотні цікавинки, які в Туреччині розробляють і оборонні гіганти, і менші компанії, що працюють у військово-технічній сфері. Майбутнє, як у цивільних сферах життя, так і у військовій, за безпілотними технологіями та роботами. І воно не таке далеке, як здавалося ще кілька років тому.
Ольга Будник, Стамбул-Анкара.
Фото та відео автора