Sirko: безпілотник із козацькою хитрістю

Sirko: безпілотник із козацькою хитрістю

Укрінформ
У Харкові створили БПЛА з нерухомим крилом, який можна збирати конвеєрно та випускати тисячами

Маленький, радіопрозорий, простий в управлінні і просто красивий – так розробники коротко описують безпілотний апарат Sirko, над яким працювали у Харкові під час постійних обстрілів з боку російських військ. Наразі БПЛА вже пройшов випробування, і скоро його можуть узяти на озброєння.

Про характеристики безпілотника та історію його створення - в матеріалі Укрінформу.

ХАРКІВСЬКІ МІЗКИ ТА СУЧАСНІ ПОЛІМЕРИ

Sirko – перше творіння «Науково-виробничої компанії Skyassist», яка була створена уже після повномасштабного вторгнення. Її заснували волонтери, які швидко усвідомили одну із найважливіших потреб українських захисників.

«Військовим потрібні «очі». Як ми це зробили? У Харкові створили КБ – мозок нашого підприємства. Це дев’ять фахівців. Майже всі працювали тут, бо в нашому місті живуть дуже розумні і дуже злі на москаля люди. Це таке потужне поєднання. Ми дуже мотивовані. Збиралися, креслили, сперечалися», - починає розповідь голова наглядової ради компанії Ігор Криничко.

Інженери ставили перед собою три головні задачі: створити функціональний, але дешевий дрон, який можна масово виробляти. Зараз заявляють, що досягли мети: розроблені прес-форми, тобто безпілотник має нерозбірний корпус.

«Ми використовуємо полімер (назва не розголошується - ред.), який виробляється за кордоном. Він дозволяє штампувати літаки дуже швидко. Два за 18 хвилин. Тобто можливість виробництва просто шалена. Зараз цех, який знаходиться в Києві, налаштований на виробництво до тисячі штук на місяць, і ми можемо ще масштабуватися», - говорить Криничко.

Без наземної станції Sirko коштує 3 тисячі доларів. Комплекс, що складається зі станції та трьох безпілотників, компанія пропонує за ціною $9250.

ЛЕГКОКЕРОВАНИЙ І БЕРЕЖЕ ОПЕРАТОРА

Розмах крил у «Сірка» дуже малий у порівнянні з безпілотниками, що мають подібний функціонал, - лише 93 сантиметри. Звичайно, що це неабияка перевага. Найближчі до «харків’янина» зарубіжні вироби у розмаху мають 1,67-1,7 метра. Важить він біля 1,4 кг.

«Якщо, не дай Боже, військових починають обстрілювати, то «Сірко» ховається в сумку, за плечі – і солдат побіг. Більші безпілотники потрібно розбирати: одне крило зняти, друге, а це ж час», - зазначає Криничко. Крім того, використаний полімер є радіопрозорим.

«Є два режими літання — автоматичний і ручний, як, наприклад, у добре відомих уже українцям «Мавіках» (Mavic – серія безпілотників, розроблена китайською компанією DJI, - ред.), люди керують за допомогою пульту. Ці пульти керування випромінюють радіохвилі, які бачить ворог. Військовий, який керує в цей час машиною, не захищений, ворог накриває його мінометним вогнем, і, відповідно, маємо втрати серед наших хлопців. Ураховуючи це, ми зробили деякий захист. Літак керується на відстані до 30 кілометрів. А «світиться» не людина з пультом керування, а наземна станція. А насправді оператор може сховатися в бліндажі й у достатньо безпечній ситуації керувати польотом. Ну, розбухає ворог цю антену. То не страшне! Головне, що ми зберігаємо життя», - пояснює Криничко.

За його словами, навчитися керувати «Сірком» не так складно, як закордонними виробами.

«Якщо говорити про FPV-політ, тобто політ на руках, то щоби отримати пілота, який буде якісно проводити розвідку, йому потрібно налітати 150-200 годин. У нашій школі достатньо тижня навчання – і він буде управляти «Сірком». Бо всі параметри польоту задаються на комп'ютері. Не потрібні навички, якими володіють досвідчені пілоти. І втрати апаратів мінімізовані», - упевнений Криничко.

МИСТЕЦТВО ПЕРЕТВОРЮЄТЬСЯ НА ЗБРОЮ

Як розповідає голова наглядової ради ТОВ «Науково-виробнича компанія Skyassist», власні кошти на створення безпілотника швидко вичерпувалися, тож звернувся до всіх шкільних, університетських друзів, знайомих, а ті – до своїх. Волонтерський ланцюжок зрештою дозволив реалізувати проєкт. Перший Sirko злетів уже за три місяці від початку роботи конструкторів, а біля місяця тому апарат пройшов випробування Міноборони.

Харківський архітектор, художник, поет Олександр Баєвер – один із тих, хто підтримав розробників. Митець віддає левову частку грошей від продажу своїх акварелей, зроблених у минулому році, та надрукованих альбомів. Хоча Харків потерпав від обстрілів, на малюнках Баєвера немає жодного зображення зруйнованих будинків чи людських страждань. Роботи яскраві, сонячні, мрійливі та ніжні. На них – як упізнавані та улюблені місця харків’ян, так і звичайні двори, вулички. Автор наголошує, що не є документалістом, прагне показати, що життя в Харкові продовжується.

«Дуже важливо побачити красивий, гарний міський пейзаж. Наше місто, наш Харків. Не те, що він руйнується, а те, що він живий. І особливо це важливо для тих, хто зараз не в місті», - зазначив Баєвер.

Нещодавно митець презентував збірку поезій - перекладів із англійської, італійської, латини, грецької, японської та івриту. Кошти від продажу книгу також підуть на користь випуску безпілотників.

«Насправді я вже мало не сварюся з Олександром, щоб він лишав щось собі. Художникам теж треба за щось жити. Але завдяки таким людям ми змогли створити «Сірка», - говорить Ігор Криничко.

За його словами, зараз компанія працює над ударною версією безпілотника.

Юлія Байрачна, Харків

Фото автора та В’ячеслава Мадієвського

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-